Когато говорим за музика,не можем да пропуснем една комбинация от електроорган и тонколона,която комбинация и до днес радва слуха на меломаните и независимо от невероятния подем в дигиталните технологии остава актуална и използваема с уникалния извънземен звук и присъствие.Именно за този тандем желая да поговорим-органа ХЕМЪНД (HAMMOND)и тонколоната ЛЕСЛИ(LESLIE)
Малко история.През времето на Голямата депресия в Щатите 1928-1935 год в баптиските и католически църкви изпитват остра нужда от портативен и преносим орган за богослуженията си и светските концерти,в които са участвали-тръбният катедрален орган е бил в обективна невъзможност да бъде транспортиран из по-малките енории и сцени,поради което часовникарят Леополд Хемънд започва разработката на портативен електромеханичен орган.В екип с известни по онова време елктронни техници и музиканти той създава един наистина уникален инструмент,който успява да попълни нуждите на класическите и баптистки органисти,както и по-късно да се превърне в незаменим атрибут на джазовите и рок сцени.През 1942 година пък инженер Дон Лесли демонстрира своя електромеханичен тон кабинет,който имитира изключително сполучливо катедралната акустика и звучене.Какво представлява тонколоната на Лесли-двуроторен доплеров генератор-двулентова моно тонколона с кросовър(филтър) до и над 800 херца,като пред басовия високоговорител(ууфър)-обикновено монтиран надолу се върти тяло със специални отвори а на високочестотния(драйвер,туитър),монтиран нагоре са "надянати" две фунии, от които едната е само за баланс.Задвижването било поверено на променливотоков двускоростен електродвигател ,по един за двете секции на колоната и ремъчни шайби .Захранването със звук се е изпълнявало от лампов усилвател.Известни са изключително много модели на Лесли-над 40,както и много сериозни реплики,произведени от не американските Ехолет,Динакорд,Шарма,Золтън,Ямаха,Елка,Фарфиса,Солина и др.Интересен факт е ,че ВСИЧКИ изпълнители,които са ползвали Хемънд орган са си купували и Лесли кабинет(тонколона),но когато Дон Лесли предлага на Лио Хемънд да откупи лиценза му за производство на тонколоната последния отказва.Това сливане на двете изделия се получава едва през 1980 година,когато фирмите Хемънд и Лесли биват закупени от японската Сузуки и оттогава изделията се продават като Хемънд- Сузуки.С напредването на технологиите всички фирми за електро музикални инструменти се хвърлиха към създаването на електронни симулатори на Лесли ефекта,както и в репликирането на Хемънд органа,вече без механика-на транзистори,по-късно на интеграли и има изключително сполучливи от тях,НО..".оригиналът си е оригинал"-това казват най-големите изпълнители като Джими Смит,Рик Уейкмън,Джон Лорд,Кийт Емерсън,Кен Хенсли-хора достигнали върховете на музикалната си кариера именно с ползването на тия два инструмента,създали дори специфичен стил на свирене и звучене.
И така,в нашия град вече си имаме тази комбинация,органа
притежавам от 30 години а Лесли тонколоната си я направихме сами.Замисълът беше мой,понеже в далечната 1980 год. аз успях да се докосна до тия две произведения на музикалния и инженерен гений.Изработихме я с много желание и съпричастност ,един екип,който рядко може да се събере в този си вид.Всички специфични детайли бяха изработени от рекламно студио"ГАРС"Голямо удоволствие бе за мен да работя с тия хора-аз излагам идеята -те си чертаят и рисуват-след час детайлите изрязани и залепени, роторните тела и ремъчните шайби-готови.Високоговорителите и кросовъра(филтъра) ги предоставиха симпатягите от най-атрактивния електронен магазин на бул."България"-Павката и Димчо,инж.Стоян Костадинов(Яшката) конструира лагерните тела и обтегачите,мебелния дизайнер Венцислав Замов изработи акустичната камера и плотовете за роторите ,певецът Димитър Димитров окабели системата, аз направих настройките на двигателите ,както и демонстрационните изпитания.За първи път в България се прави реплика на автентичен Лесли кабинет,който по нищо не отстъпва на оригиналните,като е по лек със 70 кг поради използването на по-технологични и иновативни материали разпенено ПВЦ,тефлон и модерни лепила като тангит и други.Искрено благодаря на екипа,участвувал в създаването на тази перфектно работеща реплика и се надявам читателите да успеят да я чуят на живо.Демонстрацията е на сайта на АРТ КЛУБ-"КЪРДЖАЛИ" във ФЕЙСБУК. под формата на видео.Ето и линка:
https://www.facebook.com/groups/188200861220896/
Л.Полихронов