Румен Атанасов е оператор и режисьор на едни от най-популярните попфолк клипове. Работил е за музикална компания "Пайнер". Снимал е клипове за всички известни изпълнители в жанра. Сред тях са Ивана, Сашка Васева, Камелия, Десислава,Теодора, Емилия, Екстра Нина и Пепа.
Последният клип, който заснел, е към песента "Боледува" на Софи Маринова. Декорът за видеото също е негово дело.
Живее в Димитровград.
Румен Атанасов, оператор
- Къде сте се учили да снимате?
- Бях дисководещ много години, тръгнахме заедно с диджей Джери. Ходих по морето, Пампорово...Големите шефове от Димитровград ме познаваха. Когато създаваха кабелната телевизия в града един от началниците ми каза: "Занимавал си се е аудио, можеш да се занимаваш и с видео." Първо ме поканиха за режисьор на пулт. Между другото ходих да снимам репортажи и интервюта. Запалих се по видеото и разбрах, че ми се отдават тези неща.
Дори съм кандидатствал във ВИТИЗ през 1989 година.
- Защо не ви приеха?
- Скъсаха ме на народната песен. 2 000 човека кандидатствахме за 90 места. Тогава клас взимаше Стефан Данаилов. Георги Георгиев-Гец ми е роднина. Моята баба и неговата майка са първи братовчедки. Ходил съм на гости у тях. Може би щяха да вляза. Но тогава приеха 60 виетнамски студенти и ни орязаха. Може би е било за добро.
После един приятел ме покани в Пайнер, тъкмо я създадоха. След три месеца работа там срещнах шефа Митко Димитров. Каза, че е крайно време да ме назначи на щат. Учех се сам и в движение. Седем години работих там.
- Защо напуснахте?
- Един от моите колеги монтажисти напусна Пайнер и му трябваше оператор. А тогава шефът не даваше да работим за други хора и компании. Започнах нелегално. Снимах клиповете на Десислава, тя също беше напуснала музикалната компания. Снимах и Таня Боева.
- И Митко Димитров не успя да разбере, че работите за други?
- Научи едва когато бях отговорен оператор на концерта на Азис и Десислава в зала "Универсиада". Знаех, че ще има шпиони от Пайнер и не трябваше да се мяркам.
Скрих се в ПТС-а. Концертът започна. Осветителят обаче не се справяше добре. Влетях с гръм и трясък. Качих се на пулта и му се развиках. Видя ме един колега от телевизията и веднага докладвал. На следващия ден беше концертът на "Планета" в зала 1 на НДК. Шефът нищо не ми каза, остави ме да снимам. След това напуснах.
- Много пари ли са необходими, за да се снима един хубав клип?
- Не.
- Говори се за суми от 50 000 лева. Или това е пиар?
- Няма такова нещо. Снимахме клип на една певица. Клипът излезе скъп-около 7-8000 лева. Това беше преди три години. После в медиите тя каза, че е го е снимала за 30 000 лева. И най-скъпарският клип няма да надхвърли 15-20 000 лева.
- Кой изпълнител хвърля най-много пари за клипове?
- В момента Андреа и Цветелина Янева.
- Защо толкова много момичета се натискат да стават попфолк певици?
- Защото това е трамлин, да си намерят по-богати гаджета. Те не искат да стават големи певици. Те и не могат. Трябва да имаш зверски глас, да си много красива, за да успееш да пробиеш и да се задържиш.
- Оценяват ли феновете добрия музикален клип?
- Те не разбират много. Гледат певицата. Не оценят идеята на клипа. Това, че зад него стои екип от 15 човека. Някои певици също не могат да оценят това. Критериите и изискванията им се простират до там - да се вижда само тя в клипа. Камелия е певица, която има друго визия за снимките. Тя не държи да снимаме нея, а да покажем идеята на клипа. Малко са певиците, които искат да покажат новаторство. Но какво да се очаква - дошло едно момиче от село, хванало един богат чичко и давай...Често ми е идвало да се откажа заради това.
- Снимал сте клипове на Лили Иванова. Капризна ли е?
- Не. По-голям професионалист от нея не съм виждал. Тя нас чака на терен. Много е организирана. Всичко при нея е по час. Знае, че гримьорът трябва да дойде в 07.00 часа и да я гримира до 08.30 часа. Снимките започват точно в 09.30, прожекторите трябва да са светнали. При повечето изпълнители това го няма. Ако се каже, че ще снимаме в 10.00 часа, се започва в 16.00 часа. Те не оценяват, че съм станал в 04.00 часа сутринта, за да работя за тях.
- Защо се мотаят толкова?
- Защото са лигли и не са организирани. Имам чувството, че не го правят с толкова любов, колкото аз. Преди да снимам клип, не мога да спя. Обмислям най-дребния детайл. По време на снимки съм забранил на семейството ми да звъни по телефона, трябва да е много спешно. Всичко ме дразни. Всичко трябва да е изпипано. Имам чувството, че адреналинът толкова ми се е вдигнал, че ще го повърна.
- Най-екстремните снимки?
- За клипа на Лиана трябваше да направим снимки от самолет. Имах чувството, че ще умра. Имам фобия от високо. Снимах 20 минути, но за мен това е много. За един клип на Нелина се качих на вертолет, още по-страшно. Следващата седмица разбрах, че е паднал.
- Поп фолк изпълнителките се надпреварават коя да е по-съблечена в клиповете си. Защо масово залагат на първосигналната реакция на зрителите?
- Защото сексът и еротиката продават. Нали не мислим, че сме много извисени. С какво друго ще накара един мъж с пари да я гледа с други очи. Но мъжете от тази голота боледуват. Те се пренасищат. В един момент това спира да възбужда. Видял си ги както майка ги е родила в списание Плейбой, как тези жени вече да са ти интересни? Те стават все по-предизвикателни, за да събудят мъжа, а ефектът е обратен. Още повече, че когато една жена започне да остарява, става все по-смела в това. Много е трудно да приемеш, че прожекторите ще загаснат за теб.
Голяма певица е Тони Дачева. Никога няма да я видиш разголена. Тя залага на добър подбор на песни и страхотен глас. Но пък няма семейство. Снимахме неин клип на Елените това лято. Бях в емоционална дупка, колега и приятел ме прецака. Почнахме да снимаме новата й песен, уникална е. Клипът още не е готов, но ще излезе. Пускам камерата и тя започва да пее. Заслушах се в текста-беше за приятелството. Спрях камерата и се разревах. Тони и гримьорът Бони се почудиха какво става. Не ми се беше случвало до тогава.
- Имал ли сте гадже попфолк певица?
- С Райна ходехме повече от две години. Това беше отдавна. Тя ревнуваше, когато снимах клипове с други певици. Това много ми пречеше. Нищо хубаво не съм видял в тази връзка. Много ми се обаждаха, когато тя беше в Биг брадър, да говоря за нея. Отказах, не е коректно. Тя е единствената певица, която на снимачната площадка погледнах като жена. Много е хубава, привлече ме.
Не бих се обвързал отново с певица. Те са много мнителни. Нямат доверие на никого. Снимах всички клипове на Райна, преди да се разделим. Тя не искаше да снима с друг.
В Пайнер снимах първите клипове на певиците. Много ми се смеят, защото им показвам какво искам да направят. Бони много ме бъзика, че ще ме запише. Смешно е един мъж да показва как трябва да се държи жена пред камера.
- Преценявате ли докъде ще стигне една певица, когато я снимате за първия клип?
- Винаги. Веднага разбираш една жена какво търси в това. То е ясно, ако още в първия си клип изкарва перверзията. Тръгва от нисък старт с онази си работа. За нея не е важно как ще изглежда и какво ще е посланието. Важното е, че ще я дават по телевизията.
- Висока ли е цената на известността в България?
- Много. Да оставим финансовата страна, ясно е, че трябват много пари. За да се задържиш на гребена на вълната, трябва да се лишиш от много хубави неща - като това да имаш приятели. Вече имаш фенове. Върху теб се излива много злоба. В България не обичат успелите хора. Лицемерието е страшно.
- Искате да върнете на телевизионния екран предаването "Денс фолк", което се излъчваше по телевизия "Планета".
- Предаването сбъдваше детските мечти на певците. Диджей Джери го качихме на Миг 29, Мария я направихме балерина, Емилия - гимнастичка. Ако успеем да направим отново предаването, то ще сбъдва мечтите не само на певци, а на известни личности.
Интервю на Христина Котларска
Румен Атанасов с Ивана |
С Теодора и диджей Джери |
С Емилия и Стефан Илчев |
С Ромина |
Със Славена |
Отново с Теодора |
Декорът за този клип на Емилия е изработен от Румен Атанасов. Той е и зад камерата |
Този декор, за клипа "Боледува" на Софи Маринова, също |