Излезе трейлърът на биографичния филм за покойната Ейми Уайнхаус. Актрисата Мариса Абела влиза в главната роля и се превъплъщава в британската певица.
Какво знаем за филма досега и защо някои са разстроени от него?
Малко повече от десетилетие след смъртта на прочутата певица и текстописец Ейми Уайнхаус, биографичен филм, който обещава да очертае нейното „интензивно пътуване към славата“, вече трябва да бъде пуснат. Нов трейлър на Back to Black, пуснат от StudioCanal и Monumental Pictures, показва пробивната звезда от индустрията Мариса Абела с незабавно разпознаваемата прическа на певеца, вдъхновена от 60-те години на миналия век. Абела бе с тежка очна линия и татуировки на раменете.
Реакциите на феновете на Уайнхаус далеч не бяха положителни: критиците бързо заклеймиха липсата на автономия на Уайнхаус по отношение на нейното представяне във филма, обвиниха продуцентите на продукцията, че са спечелили от бурните по-късни години на певицата и твърдят, че биографичният филм излиза твърде скоро, съобщава BBC.
Миналата година се появиха изображения на Абела на снимачната площадка в Лондон, очевидно в образа на Уайнхаус с разрошена коса и размазан грим. Скоро последва вълна от реакции, като един потребител на социалните медии описа изображенията като „отвратителни“.
Преди кадри от „Back to Black“ да бъдат публикувани, последователите на Уайнхаус вече бяха нащрек за възможността филм за нейния живот да направи сензация, като експлоатира нейната история.
Разбираемо е, че феновете искат да защитят певицата и нейното наследство. През живота ѝ имиджът на Уайнхаус, употребата на наркотици и алкохол, както и връзките ѝ бяха рутинно заклеймявани от пресата – въпреки многобройните ѝ признания като артист.
През 2009 г. Уайнхаус получи съдебна забрана срещу папарашката агенция Big Pictures съгласно Закона за защита от тормоз от 1997 г.
Тя беше и първата жена, спечелила пет награди „Грами“, и продължава да бъде изключително влиятелен артист, вдъхновяващ хора като поп мегазвездите Адел, Лейди Гага и Били Айлиш.
Само 13 години след смъртта ѝ, възможността да видите някои от по-трагичните моменти на Уайнхаус отново извадени на екрана – включително изпълнения, в които тя е била в нетрезво състояние или освирквана извън сцената – е неприятна перспектива за феновете.
Представянето на реални моменти от живота ѝ може да премине тънката граница между автентичността и грубата пародия, като последният сезон на „Корната“ (The Crown) е отличен пример, коментира авторът на BBC Мириам Баланеску.
Шоуто беше критикувано, че „дава на зрителите точно това, от което никой не се нуждае: повече от Даяна и Доди, Чарлз и Камила, Уил и Кейт.” Всички те са фигури, любими на таблоидите, пише Баланеску.
Феновете са обезпокоени, че Back to Black ще продължи да засилва този цикъл на злоупотреба и експлоатация, задвижен от медиите. Както Ройзин О'Конър пише в The Independent:
„Като се има предвид подобната на лешояд ефективност, с която животът ѝ беше превзет, е почти невъзможно да се измисли искрена причина да се направи филм за Уайнхаус – поне не такава, която да не е мотивиран от алчност."
Автентични или експлоатиращи?
Съществува и въпросът дали наистина е необходим биографичен филм, почитащ наследството на Уайнхаус, когато тя почина толкова млада. Критиците посочиха, че вече има филми, почитащи живота и кариерата на Уайнхаус, най-вече документалният филм на Асиф Кападия от 2015 г. „Ейми“. Филмът грабна множество награди, включително „Оскар“, БАФТА и филмовата награда на MTV за най-добър документален филм. Аплодираният от критиците документален филм на BBC Reclaiming Amy последва през 2021 г.
Има ли необходимост от друг филм за Уайнхаус?
Има проблем с въплъщението на емблематичното присъствие и характер на Уайнхаус на екрана – със сигурност почти невъзможно постижение. Приликата на Абела с Уайнхаус е поставена под съмнение, като бащата на Уайнхаус Мич почувства необходимостта да защити решението за кастинг:
„Мариса е страхотен избор за ролята, дори и да не изглежда точно като Ейми.“
Освен това решението да се избере „млад актьор“ в главна роля изглежда озадачаващо, посочва BBC.
Като се има предвид обаче, че Сам Тейлър-Джонсън ще поеме кормилото като режисьор, има надежда, че Back to Black може да се утвърди като автентичен портрет. Режисьорката доказа биографичните си качества с Nowhere Boy за Джон Ленън, който спечели четири номинации на БАФТА. Според доклад в Rolling Stone, Тейлър-Джонсън също е бил приятел с Уайнхаус.
„Връзката ми с Ейми започна, когато напуснах колежа и се мотаех в творчески компании в лондонски квартал Камдън. За първи път я видях на шоу за таланти в джаз клуба на Рони Скот в Сохо и веднага стана ясно, че тя не е просто „талант“… тя беше гений“, казва Тейлър-Джонсън в изявление миналата година.
Бащата на Уайнхаус, Мич, също участва във филма, което породи опасения, че той може по някакъв начин да се опита да пренапише историята на дъщеря си. Основателят на фондация „Ейми Уайнхаус“ беше явен противник на документалния филм на Кападия заради не толкова ласкателното му представяне. Той също беше критикуван за участието си в холограмно турне на Ейми Уайнхаус.
„Съвсем наскоро започна да се усеща, че Уайнхаус не е запомнена като чисто трагична фигура, а като талант, който издаде два скъпи албума – и някой, който не беше чисто саморазрушителен, а жертва на систематично насилие и психични заболявания. Back to Black заплашва не да почете това наследство, а да съживи целия унизителен шум, който го замъгли“, пише Шаад Д'Соуза в The Guardian.
Back to Black се очаква да излезе на 12 април в Обединеното кралство и на 10 май в САЩ.