Нестандартният и на моменти озадачаващ абсурдистки филм "Всичко навсякъде наведнъж" с елементи на комедия, научна фантастика, фентъзи и екшън с бойни изкуства, който очарова Холивуд, беше буквално навсякъде на церемонията за 95-ите награди "Оскар", съобщават световните осведомителни агенции.
Хот-дог вместо пръсти, пластмасови въртящи се очички, говорещи камъни и гигантнски бейгъл едва ли са основни елементи на масовото филмово производство. И все пак те се превърнаха в културен стандарт на чудатия "Всичко навсякъде наведнъж", който водеше по номинации с 11 на брой и "помете" церемонията, спечелвайки седем награди на американската Академия за кинематографично изкуство и наука, в това число и топ отличието за най-добър филм.
Във "Всичко навсякъде наведнъж" Мишел Йео играе Евелин, американска от китайски произход, която е в конфликт със съпруга си (Ки Хи Куан), баща си, дъщеря си и старомодна данъчна одиторка, в образа на която се превъплъщава Джейми Лий Къртис. Евелин се бори заедно с тях или срещу тях в алтернативни вселени, изпълнени със странности.
Драстичното отклонение от традиционното разказване на истории е една от причините за неговата привлекателност, казва Клодет Годфри, която избра "Всичко навсякъде наведнъж" да открие филмовия фестивал Саут бай Саутест миналата година.
Нестандартното повествование донесе приза за режисура на дуото Даниъл Куан и Даниъл Шайнерт.
Това е първата награда на американската Академия за кинематографично изкуство и наука за двамата режисьори, които се сприятеляват в колежа и са известни професионално като Даниълс.
Двойката успява да разчупи филмовите измерения с "Всичко навсякъде наведнъж", който разказва хаотичната история на стресирана собственичка на пералня, нейното все по-отдалечаващо се семейство и старомодна данъчна одиторка в множество измерения.
Куан и Шайнерт споделят, че са искали да изненадат публиката, като разкажат историята на американско семейство от китайски произход и накарат хората да се замислят за съвременния живот с привидно безкрайни информация и избор.
Предишният проект на двойката "Swiss Army Man" от 2016 г. също е неортодоксален. Във филма участва британският актьор Даниъл Радклиф, прочул се с ролята на Хари Потър във филмовата поредица по романите на Дж. К. Роулинг.
Преди да започнат филмовата си кариера, Куан и Шайнерт, и двамата на 35-години, са режисирали музикални клипове за изпълнители, сред които диджей Снейк и Джак Джонсън.
Даниълс надделяха за режисьорския приз над Мартин Макдона за "Баншите от Инишерин", Стивън Спилбърг за "Семейство Фейбълман", Тод Фийлд за "Тар" и Рубен Йостлунд за "Идиотският триъгълник".
"Светът се променя бързо и се опасявам, че нашите истории не са в крак с него", каза Куан, който си подели с Шайнерт и приза за оригинален сценарий. "Понякога е малко плашещо да знаеш, че филмите се движат със скоростта на години, а светът в интернет - със скоростта на милисекунди. Но аз имам голяма вяра в нашите истории".
Едва за трети път в историята на наградите "Оскар" отличието се присъжда на двойка режисьори. Предишните два случая са през 1962 г., когато Робърт Уайз и Джероум Робинс печелят за "Уестсайдска история" и през 2008 г., когато Итън и Джоел Коен получават приза за "Няма място за старите кучета".
"Всичко навсякъде наведнъж" спечели и три от четирите актьорски отличия за Мишел Йео за главна роля и за Джейми Лий Къртис и Ки Хи Куан за поддържащи.
Само два други филма - "Трамвай "Желание" и "Телевизионна мрежа", са получавали по три актьорски награди.
"Всичко навсякъде наведнъж" е втората продукция на наложилото се като водеща независима компания студио А24, отличенd с "Оскар" за най-добър филм. Първата е "Лунна светлина" (2016).
Друга продукция на независимото студио е "Китът", която донесе на Брендън Фрейзър приза за най-добър актьор и спечели награда за грим и прически. А24 беше с 18 номинации за наградите "Оскар", от които получи девет.
Според анализаторите от разцвета на "Мирамакс" през 90-те години на миналия век друго независимо студио не е привличало толкова внимание, талант и касов успех.
Във време, когато големите холивудски студиа се приютяват в познатото, залагайки на продължения и преработвайки стари идеи, A24 затвърждава репутацията си на компания, която поема рискове с оригинални проекти, които другите студия подминават. Такъв е случаят и с френетичния и хаотичен "Всичко навсякъде наведнъж", който е нейният най-касов филм със 107,4 милиона долара в международния бокс-офис.
С ролята си във филма Мишел Йео стана първата азиатка, спечелила приза за най-добра актриса, и едва втората цветнокожа жена след Холи Бери, отличена в категорията за главна роля.
За родената в Малайзия Йео това е първа награда "Оскар" от първа номинация.
Мишел Йео беше смятана за фаворитка за наградата, след като спечели призовете на Гилдията на филмовите актьори и "Златен глобус". Основната й конкурентка беше Кейт Бланшет за "Тар".
Йео започва кариерата си в хонконгски екшъни през 90-те години на миналия век. Актрисата прави пробива си в Холивуд, когато е избрана за момиче на Бонд във филма от поредицата за агент 007 "Винаги ще има утре" (1997), в който си партнира с Пиърс Броснан.
Оттогава Мишел Йео се радва на успех в различни жанрове, затвърждавайки репутацията си на високобюджетна екшън звезда и забележителен актьорски талант.
Сред най-известните филми с нейно участие са "Тигър и дракон" (2000), "Мемоарите на една гейша" (2005) и "Луди богати азиатци" (2018).
За отличието "Оскар" в категорията за най-добра актриса Мишел Йео надделя над Ана де Армас за "Блондинка", Кейт Бланшет за "Тар", Андреа Райзбъро за "Лесли" и Мишел Уилямс за "Семейство Фейбълман".
Актрисата заслужи наградата на американската киноакадемия с изпълнение, което разчиташе толкова на комичните и драматични й заложби, колкото и на нейните кунг-фу умения.
"Дами, не позволявайте на никого да ви каже, че сте преминали разцвета си", каза 60-годишната Мишел Йео, получавайки статуетката си под бурните аплодисменти на гостите в театър "Долби".
"Всичко навсякъде наведнъж" донесе "Оскар" и на 64-годишната Джейми Лий Къртис в категорията за най-добра актриса в поддържаща роля.
Това е първи "Оскар" от първа номинация за Къртис за 45-годишната й кариера в Холивуд, стартирала с филма на ужасите "Хелоуин".
Две седмици по-рано Джейми Лий Къртис спечели наградата за най-добра актриса в поддържаща роля на Гилдията на филмовите актьори. Тя каза в благодарствената си реч, че когато е получила покана за "странен" филм и е чула, че ще си партнира с Мишел Йео като изпълнителка на главната роля, е приела.
"Знам, че изглежда така, сякаш стоя тук сама, но не е така. Аз съм стотици хора", сподели Къртис, приемайки отличието си. Актрисата благодари на всички, които са работили над филма.
Джейми Лий Къртис е дъщеря на известните холивудски актьори Джанет Лий и Тони Къртис, но в Холивуд е известна с липсата на претенции. Тя е сред редките носители на "Оскар", чиито и двама родители са били номинирани за отличия на киноакадемията.
"Майка ми и баща ми са били номинирани за "Оскар" в различни категории. Аз току-що спечелих "Оскар", каза още Къртис със сълзи в очите, отправяйки благодарност към всички хора, подкрепили филмите, които е правила през годините. "Току-що спечелихме "Оскар" заедно", каза тя.
Освен в оригиналния филм "Хелоуин" (1978) и седемте му продължения, Джейми Лий Къртис е известна с ролите си в продукции като "Смяна на местата", "Риба, наречена Уанда", "Истински лъжи", "Шантав петък".
Къртис надделя за отличието "Оскар" за най-добра актриса в поддържаща роля над смятана за фаворитка през по-голямата част от наградния сезон Анджела Басет за "Черната пантера: Уаканда завинаги", Хонг Чау за "Китът", Кери Кондън за "Баншите от Инишерин" и Стефани Хсу за "Всичко навсякъде наведнъж".
Басет се размина с възможността да стане първата изпълнителка от киновселената на "Марвел", отличена с "Оскар", отбелязва Асошиейтед прес.
Третият актьорски приз за "Всичко навсякъде наведнъж" отиде при Ки Хи Куан - бившето дете звезда, което получи втори шанс в киното.
Роденият във Виетнам Куан, известен и като Джонатан Куан, като дете е познат с ролите на Малчо в "Индиана Джоунс и Храмът на обречените" (1984) и Дейта в "Дяволчетата" (1985).
Това е първа награда "Оскар" от първа номинация за 51-годишния Ки Хи Куан.
Куан е говорил публично за оттеглянето си от актьорството като възрастен, работейки като координатор на каскади и асистент-режисьор, тъй като не е имало достатъчно възможности за азиатски актьори.
Във "Всичко навсякъде наведнъж" Ки Хи Куан играе първата си голяма роля от 90-те години на миналия век.
"Мечтите са нещо, в което трябва да вярваш. Аз почти се отказах от моите. Към всички вас, моля, запазете мечтите си живи", каза той в речта си, приемайки приза на американската киноакадемия.
Куан сподели, че се чувства "голям късметлия, че е бил избран" за ролята във филм от поредицата "Индиана Джоунс", въпреки че е започнал да се чуди "дали това не е всичко".
"В продължение на толкова много години се страхувах, че няма какво повече да направя, че каквото и да направя, никога няма да надмина това, което постигнах като дете. За щастие, повече от 30 години по-късно две момчета се сетиха за мен. Те си спомниха за това дете и ми дадоха възможност да опитам отново", казва Ки Хи Куан.
От сцената на "Оскар"-ите той със сълзи на очи отдаде почит към 84-годишната си майка, която гледа у дома, вдигайки статуетката и казвайки: "Мамо, току-що спечелих "Оскар"!"
"Моето пътешествие започна с лодка. Прекарах една година в бежански лагер и по някакъв начин се озовах тук, на най-голямата сцена в Холивуд", допълва актьорът. "Казват, че такива истории се случват само в във филмите. Не мога да повярвам, че това се случва на мен. Това е американската мечта".
Куан беше аплодиран бурно от публиката, сред която беше и режисьорът на "Индиана Джоунс и Храмът на обречените" Стивън Спилбърг.
През целия награден сезон, чиято кулминация са "Оскар"-ите, Ки Хи Куан беше смятан за фаворит за приза на киноакадемията. За него той надделя над Брендън Глийсън за "Баншите от Инишерин", Брайън Тайри Хенри за "Да започнеш отначало" (Causeaway) и Джъд Хърш за "Семейство Фейбълман", Бари Киогън за "Баншите от Инишерин".
ДПА отбелязва, че четирима от десетимата най-скорошни носители на приза за най-добър актьор в поддържаща роля, сред които Махершала Али през 2017 г. за "Лунна светлина" и през 2019 г. за "Зелената книга", не са бели.
Другата продукция на студио А24 в надпреварата за "Оскар"-ите, "Китът", донесе на Брендън Фрейзър награда на американската киноакадемия за най-добър актьор.
Фрейзър беше отличен за ролята на 270-килограмов мъж, който се опитва отново да намери пътя към отчуждената си дъщеря.
Това е първа награда на американската Академия за кинематографично изкуство и наука от първа номинация за 54-годишния актьор.
Брендън Фрейзър вече беше обявен за претендент за "Оскар", когато психологическият трилър "Китът" на режисьора Дарън Аронофски беше показан премиерно миналата година на кинофестивала във Венеция. Филмът е адаптиран по едноименната книга от 2021 г. на Самюъл Хънтър.
Дарън Аронофски се опитва да заснеме "Китът" приблизително 10 години. Той ясно си спомня как е прочел рецензията на "Ню Йорк таймс" за пиесата на Хънтър, отишъл е да я гледа и е знаел, че трябва да се срещне с драматурга.
Една реплика му прави особено впечатление: "Хората са неспособни да не им пука". "Ето защо трябваше да направя филма", казва режисьорът.
Кастингът обаче се оказва предизвикателство.
"Причиних голяма болка на Сам Хънтър, но ми трябваха 10 години, за да направя този филм и това е така, защото кастингът ми отне толкова време. Изборът на Чарли беше огромно предизвикателство. Обмислях всички. Всяка една филмова звезда на планетата. Никой обаче не ме трогна. Не се чувствах добре", разказва Аронофски.
Тогава, преди няколко години, режисьорът вижда трейлъра на нискобюджетен бразилски филм с Брендън Фрейзър и "лампичката му светва".
Фрейзър на свой ред казва, че не познава актьор от своето поколение, който не би искал да работа с Дарън Аронофски, и допълва, че Чарли е най-героичният мъж, в чийто образ се е превъплъщавал. "Неговата суперсила е да вижда доброто в другите и да го извлича от тях".
Ролята в "Китът" бележи завръщането на Брендън Фрейзър на големия екран като водещ изпълнител след 9-годишно отсъствие от главни роли.
Навремето звезда на хитови продукции като "Джордж от джунглата" и "Мумията", Фрейзър се беше оттеглил до голяма степен от светлините на прожекторите, отчасти заради травми, получени при изпълнение на каскади. Актьорът е познат и с ролите си в продукции като "Въздухари", "Кроманьонецът", "Шеметна сделка", "Сблъсъци".
За ролята си в "Китът" актьорът се изправя пред нов набор от физически предизвикателства. Той носи тежък костюм, протези и грим, поставянето на които отнема до шест часа, за да се превъплъти в образа на затлъстелия герой на историята, Чарли. В резултат той едва успява да се движи в ограничения като пространство дом на персонажа си.
"Трябваше да се науча да се движа по абсолютно нов начин. Развих мускули, които не знаех, че имам. В края на деня, когато всички приспособления бяха свалени, дори чувствах световъртеж, какъвто бихте изпитали, слизайки от лодка във Венеция", разказа Фрейзър на кинофестивала, допълвайки, че това е било най-голямото предизвикателство в кариерата му. "Това ми даде възможност да оценя хората с подобни тела... Научих, че трябва да си невероятно силен човек, физически и психически, за да живееш в такова тяло".
Брендън Фрейзър надделя за отличието "Оскар" за най-добър актьор над Колин Фарел за "Баншите от Инишерин", Остин Бътлър за "Елвис", Бил Наи за "Да живееш" и Пол Мескал за "Под слънцето".
След знаковите победи в две поредни години на жени - Клои Чжао за "Земя на номади" през 2021 г. и Джейн Кемпиън за "Силата на кучето" миналата година, тазгодишната режисьорска надпревара отново беше изцяло мъжка. Сара Поли, която имаше шансове да попадне в нея, но беше пренебрегната, все пак получи "Оскар" - за адаптиран сценарий за "Жените говорят".
Сред отличниците на тазгодишната церемония се нареди и германският римейк на военния епос "На Западния фронт нищо" на стрийминг платформата Нетфликс, който спечели четири награди - за най-добър международен филм, операторско майсторство (Джеймс Френд), дизайн на продукция и оригинална музика (Фолкер Бертелман).
Режисьорът на "На Западния фронт нищо ново" Едвард Бергер благодари на младата звезда на филма Феликс Камерер. "Това беше първият ти филм, а ги го изнесе като едното нищо на плещите си", каза Бергер.
В категорията за най-добър документален филм беше отличен "Навални" на канадския режисьор Даниъл Роър. В създаването на продукцията участва и българският разследващ журналист Христо Грозев.
"Naatu Naatu" от индийския епос "RRR" спечели приза за най-добра песен от филм, надделявайки над композиции на Лейди Гага и Риана.
В категорията за най-добър анимационен пълнометражен филм беше отличен "Пинокио на Гийермо дел Торо".
Дизайнерката на костюми Рут Картър, която спечели приза за работата си над "Черната пантера: Уаканда завинаги", стана първата чернокожа жена с две награди "Оскар".
От церемонията за 95-ите награди на американската киноакадемия отсъстваха Том Круз и Джеймс Камерън, чиито блокбастъри "Топ Гън: Маверик" и "Аватар: Природата на водата" бяха сред номинираните за най-добър филм. Двете продукции, които привлякоха публиката отново в киносалоните след пандемията, получиха по една награда, съответно за звук и визуални ефекти.
"Момчетата, които поискаха от нас да се върнем в кинотеатрите, не са в кинотеатъра", пошегува се водещият на церемонията в театър "Долби" Джими Кимъл.
След плесницата, която миналата година отличеният с "Оскар" актьор Уил Смит удари на комика Крис Рок, тази година американската киноакадемия сформира екип за справяне с евентуални кризисни ситуации. Нито Смит, който получи 10-годишна забрана да присъства на наградните церемонии, нито Рок бяха сред публиката в театър "Долби".