Апостолът на свободата Васил Левски е бил два пъти в Хасково, смята историкът от Регионалния исторически музей Румен Георгиев. Въпреки, че се твърди, че Апостолът е идвал три пъти в града, безспорни доказателства има само за две негови посещения. Останалите данни са по косвени източници, е мнението на историка.
Едното посещение на Левски и през лятото на 1872 година. Тогава в една от класните стаи на днешното училище „Климент Охридски“ е основан местният таен революционен комитет. Защо в Хасково това се случва толкова късно Румен Георгиев обяснява с факта, че местните повече се занимавали с интригите с гърците, отколкото се вълнували за делата на комитетите, вече основани в страната.
В писмо до до колегата си Александър Ралов от с. Ябълково, учителят от Хасково Димитър Душанов, който трябвало да спомага за учредяването на комитета пише, че в Хасково няма хора, будни за революционното дело. „С тези ръждясали глави не може да се върши работа“, пише той.
Освен това през лятото на същата година Петър Берковски е назначен за главен учител в Хасково. Двамата с Левски са се познавали от срещата си в Сърбия, където са били част от Втората легия на Раковски. Известно е, че при обходите си в страната за учредяването на тайните революционни комитет, Левски търси съмишленици и доверени хора в регионите. Именно затова в Хасково идва едва, когато тук вече е Берковски, обяснява Румен Георгиев. Петър Берковски и оглавява комитета в града, а за негов заместник е избран Мирчо Попов, който е учител. Любопитен факт е, че при учредяването на комитета от местните хора са поканени Христо Златаров-бащата на Асен Златаров и братята Георги Минчев и Михаил Минчев, който става първият кмет на града след Освобождението. И тримата обаче не приемат веднага поканата да се включат в учредяването. След ден размисъл братя Минчеви се съгласяват да се присъединят към еволюционното дело, а Христо Златаров отказва.
Така всъщност революционният комитет в Хасково е основан от хора отвън, хора, които не са родени в Хасково, а са били това време в града за да работят. „От местната интелигенция почти не се включват хора, не проявяват никаква жар, не се усеща плам за това дело“, коментира Румен Георгиев, като цитира и писмо на Георги Минчев в което той посочва, че преди да дойде Берковски в Хасково и да запали искрицата, местните младежи стоели по цял ден в кръчмата и се отдавали на гуляи.
Вторият път, за който има категорични доказателства, че Левски е бил в Хасково, е всъщност няколко месеца през ноември на същата година. Тогава Апостолът пристига със задача да разшири хасковския таен революционен комитет в окръжен. За това му има сведения от тефтерчето на Левски, където той стриктно е отбелязвал всеки харч от събраните народни пари за революционното дело. Апостолът описва в него грошовете, които е похарчил за себе си и за коня си при идването в Хасково. Разказва се и, че именно в Хасково Левски е получил писмото, че е станал обира в Арабаконак през декември, когато става и пробива в организацията, а в последствие Левски е заловен. За този момент обаче няма доказателства, казва Румен Георгиев.
Историите, които историкът разказа за пребиваването на Левски в Хасково са по инициатива на местния клуб на БТА и са посветени на 150-годишнина от обесването на Апостола, който се отбелязва тази година.