Британската актриса Андреа Райзбъро успя да произведе скандал в Холивуд, след като изненадващо се оказа сред номинираните за награда "Оскар" в категорията за най-добра актриса във водеща роля за превъплъщението си като самотна майка алкохоличка в малко известния, но прехвален от критиците филм "Лесли" ("To Leslie").
Появата ѝ в този престижен списък повдигна редица въпроси, но не защото Райзбъро не заслужава да се бори за "Оскар", а заради това, че до този момент името ѝ не се споменава нито веднъж, нито на предшестващите номинациите церемонии като "Златен глобус", нито на отличията на Гилдията на актьорите в САЩ. Те традиционно са смятани за важен индикатор за предпочитанията на Американската академия за кинематографично изкуство и наука. Родената в Нюкасъл актриса фигурираше само в номинираните за приза "Независим дух", който се дава на независими филми.
Прокраднаха се и съмнения, че осигурявайки си номинацията, бялата британска актриса вероятно е лишила от възможността да бъдат отличени чернокожите Вайола Дейвис ("Жената воин") и Даниел Дедуайлър ("Тил"), получили признания за работата си през този сезон. Режисьорката на "Тил" Чиноние Чукву дори си позволи в своя публикация в Инстаграм да обвини Академията в "безсрамна мизогиния към чернокожите жени", но без да споменава имена. (Макар "мизогиния" да значи лошо отношение към жените, а подходящата дума в случая би била "расизъм", бел.ред.)
Необичайно е също, че филм, стигнал до номинация за "Оскар" като "Лесли", е успял да реализира приходи от първите си прожекциите през октомври м.г. от едва 27 000 щатски долара, сочи официалната статистика.
Но пък няма нищо невъзможно… и на 24 януари Андреа Райзбъро се оказа сред номинираните за 95-ите награди "Оскар", заставайки в тазгодишната надпревара редом до Кейт Бланшет ("Тар"), Ана де Армас ("Блондинка"), Мишел Уилямс ("Семейство Фейбълман") и Мишел Йео ("Всичко навсякъде наведнъж").
Подобен прецедент имаше и през 2019 г., когато актрисата от филма "Рома" - Марина де Тавира, съвсем изневиделица получи номинация за "Оскар" в категорията за най-добра актриса в поддържаща роля.
"Поразена съм", каза непосредствено след обявяването на номинациите Андреа Райзбъро (41 г.) пред онлайн изданието "Дедлайн". "Това е неочакван лъч светлина. Беше толкова трудно да повярвам, че това може да се случи, защото не бяхме номинирани за нищо друго. Имахме голяма подкрепа, но идеята, че това наистина може да се случи, изглеждаше толкова далечна".
Оказа се, че "Лесли" се ползва с изключителна подкрепа от страна на актьорската гилдия в САЩ, въпреки че Андреа Райзбъро не е сред кандидатите за отличията ѝ. Те ще бъдат раздадени на 26 февруари. Малко след официалното обявяване на номинациите на наградите "Оскар", стана ясно, че значителен принос за успеха на Андреа Райзбъро имат съпругата на режисьора на продукцията Майкъл Морис - актрисата Мери Макормак, и техни приятели. Според информация в британската медия "Пак" те са "изпратили електронни писма и са се обаждали на тонове членуващи в Академията актьори с молба да гледат малко известния филм… и да качат онлайн публикации за силното изпълнение на Райзбъро". Това са доста известни имена, като част от тях членуват в организацията и имат право на глас при определянето на номинациите.
"Андреа трябва да спечели всяка награда, която съществува, и всички, които все още не са измислени", написа Гуинет Полтроу в Инстаграм, присъединявайки се към десетки актьори като Едуард Нортън и Сюзън Сарандън, които похвалиха Райзбъро. Кейт Уинслет пък беше домакин на прожекция на "Лесли", а по време на виртуален разговор с актрисата и с режисьора Майкъл Морис звездата от "Титаник" определи представянето на британката като "най-великото женско изпълнение на екрана, което съм виждала в живота си", припомня в. "Ню Йорк таймс".
На подобна агресивна кампания обаче не се гледа добре, дори може да се окаже в противоречие с установените правила и затова холивудската тежка машина бързо се задвижи, предусещайки, че ще се разрази скандал. Американската Академия за кинематографично изкуство и наука побърза да обяви, че "извършва преглед на процедурите за провеждане на кампанията за тазгодишните номинации, за да се гарантира, че не са нарушени”. Организацията ограничава начините, по които киностудията могат да се обръщат към членовете й с право на глас, колко често и каква може да е комуникацията в рамките на кампаниите за наградите “Оскар”.
Академията констатира, че "социални медии и тактики за провеждане на кампании предизвикват безпокойство", но няма основания да бъде анулирана номинацията на британската актриса за награда "Оскар".
Повечето специалисти в бранша и кинокритиците са съгласни, че Райзбъро прави силно и запомнящо се изпълнение в "Лесли". Потенциалните номинирани за "Оскар" обикновено имат зад гърба си скъпи кампании, често финансирани от филмовото студио. Нискобюджетната продукцията “Лесли" обаче е принудена да търси друг начин. Без почти никакви средства за кампания, екипът сам се грижи филмът да бъде стигне до Академията, а Райзбъро и Морис призовават нееднократно приятелите си за подкрепа.
Премиерата на “Лесли” е на фестивала “Юг-югозапад” в Остин, щата Тексас, през март миналата година. Форумът не е сред най-популярните и вероятно затова филмът в голяма степен остава незабелязан, докато изпълнителката на главната роля не се оказа кандидатка за “Оскар”.
Британската актрисата Андреа Райзбъро има зад гърба си сериозна творческа биография. За почти две десетилетия на снимачната площадка получава основно роли на жени, изпаднали в сложни житейски ситуации сложни жени - образ, който очевидно й пасва и може много добре да се превъплъти в него.
Работила е с режисьори като Алехандро Иняриту във филма "Бърдмен или Неочакваната добродетел на невежеството", с Том Форд - "Хищници в мрака", Майк Лий - в "Happy-Go-Lucky". Преди “Лесли” Андреа Райзбъро работи с режисьора Майкъл Морис в сериала "Кръвна линия" на стрийминг платформата Нетфликс. Тя участва и в телевизионни сериали, като е номинирана е за награда БАФТА през 2009 г. за ролята на младата Маргарет Тачър в телевизионната продукция "Дългият път към Финчли" на Би Би Си.