След ребрандирането на Facebook като Meta, отразяващо фокуса му върху метавселената, Microsoft обяви, че също ще стартира в това пространство.
Meta предлага метавселената в крайна сметка да ни позволи да се ангажираме в образователен, работен и социален контекст, докато Microsoft изглежда да се фокусира специално върху сферата на виртуалния офис засега.
Но какво всъщност е метавселената и до каква степен трябва да вярваме, че визията, която ни се представя, наистина ще бъде централна в ежедневието ни?
Стив Бенфорд, The Conversation
Самата идея не е нова. Авторът на научна фантастика Нийл Стивънсън въвежда термина "метавселена" в своя киберпънк роман Snow Crash от 1992 г., представяйки 3D виртуален свят, в който хората, представени като аватари, могат да взаимодействат помежду си и с агенти с изкуствен интелект.
Както при всяка голяма визия за бъдеще, което все още не съществува, много хора са се опитали да насложат свои собствени дефиниции върху метавселената. Ако идеята е нова за вас, може да ви помогне да разберете някои от свойствата, които можете да очаквате от метавселената:
1. Виртуален свят: според мен това е най-важната характеристика на метавселената. Можете да го изследвате с помощта на компютър, игрова конзола, мобилно устройство, технология за носене или друго устройство, като по пътя ще имате 3D графика и звук. Идеята е, че това ви кара да се чувствате по-присъстващи в метавселената и вероятно по-малко присъстващи в ежедневния свят (където тялото ви упорито остава).
2. Виртуална реалност. За това имате нужда от очила за виртуална реалност. Идеята тук е да се потопите във виртуалния свят, така че да се чувствате още по-присъстващи, поне докато не се сблъскате с нещо, което остава в ежедневния свят, като масичката за кафе.
3. Други хора. Метавселената е социална. Там има много други хора, представени като аватари. Някои от тези аватари може да са ботове, виртуални агенти и прояви на изкуствен интелект. Можете да се мотаете с другите хора или дори да правите неща заедно. Социалният аспект вероятно ще бъде централен в метавселената на Facebook, като се има предвид историята му като социална мрежа.
Феновете на метавселената и някои изследователи смятат, че комуникацията може да е по-естествена, отколкото при видеоконферентна връзка, защото например можете да използвате поглед, за да покажете към кого се обръщате (вашият аватар може да обърне глава, за да погледне друг човек). Вашият аватар може също да отиде и да седне до аватара на някой друг, за да започне разговор.
4. Постоянство. Това означава, че виртуалният свят е достъпен винаги, когато искате да го посетите. Можете да го промените, като добавите нови виртуални сгради или други обекти и важното е, че промените остават на мястото си следващия път, когато посетите. Може да успеете да се установите и да притежавате малко от него. Метавселената ще разчита на генерираното от потребителите съдържание - вашите дигитални творения и лични истории, по същия начин, по който социалните медии го правят днес.
5. Връзка с реалния свят. В някои визии на метавселената виртуалните неща във виртуалния свят всъщност представляват реални неща в реалния свят. Например, можете да управлявате виртуален дрон в метавселената, за да управлявате действителен дрон в реалния свят. Хората говорят за реалното и виртуалното като за "дигитални близнаци".
Какво мога да правя в метавселената и колко скоро?
Различните корпорации вероятно ще имат свои собствени визии или дори локални версии на метавселената, но, подобно на интернет, всички те ще бъдат свързани, така че ще можете да преминавате от едната към другата.
Вероятно някои неща веднага ще са по-привлекателни и практични от други. Игрането на игри изглежда разумен скок, тъй като много геймъри вече се наслаждават на онлайн игрите, а някои игри до известна степен вече са влезли в метавселената (помислете отново за характеристиките по-горе).
Идеята да можете да общувате или да се срещате с други хора и да се чувствате така, сякаш наистина сте там с тях лично, също е привлекателна, особено в днешната епоха на пандемия.
Все още нямаме особено ясна представа за метавселената на Мета. При обявяването на ребрандирането главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг спомена различни възможности. Може да успеете да се появите на истинска среща като холограма или да играете шах с някого по целия свят на виртуална шахматна дъска, насложена върху реалния свят.
Визията на Facebook за метавселената е тя да е нашия бъдещ интерфейс към интернет. Но дали един ден ще имаме достъп до всички интернет услуги чрез 3D виртуални светове и очила за виртуална реалност, остава да видим.
Очилата все още изглеждат донякъде нишова технология, въпреки опитите на много големи корпорации да ги изведат на пазара през последните години, включително Facebook с покупката им на Oculus.
Подозирам, че на Facebook му ще трябва дълго време за това и че още много години ще минат преди тяхната визия за метавселената да се превърне в (виртуална) реалност.
Последно наблюдение
Оригиналната визия на Стивънсън за метавселената беше много вълнуваща, но също така пълна с възможности за вреди както онлайн, така и в реалния свят, от пристрастяване, до престъпност, до ерозия на демократичните институции. Интересното е, че метавселената на Стивънсън е предимно собственост на големи корпорации, като правителствата са сведени до голяма степен до незначителни разменящи документи аванпостове.
Като се има предвид сегашното напрежение между големите технологии и правителствата по света относно поверителността, свободата на словото и онлайн вредите, трябва сериозно да обмислим какъв вид метавселена искаме да създадем и кой може да я създава, притежава и регулира.
Оригиналът е публикуван в The Conversation под Creative Commons
Facebook CEO Mark Zuckerberg explains his “Metaverse” virtual world concept, which he says is about “connecting with people.” pic.twitter.com/24YZk5ag5J
— The Recount (@therecount) October 28, 2021
Лаик
Си
Архитектите на бъдещето сглобяват къщичката в която искат да живеем
Баста