Пред пълни зали и с финални аплодисменти минаха двете прожекции на българския филм "Източни пиеси" в Theatre Croisette в Кан на 17 май, съобщи БТА.
Лентата със сценарист и режисьор Камен Калев е в "Петнайсетдневката на режисьорите", където е в компанията на митичния двукратен кавалер на "Златна палма" Франсис Форд Копола, който избра да представи точно в нейните рамки най-новата си творба "Тетро".
"Източни пиеси", който се бори за награда за дебют "Златна камера", е първият български пълнометражен филм от 19 години насам в официалната селекция на най-престижния кинофорум в света.
През 1990 г., отново в "Петнайсетдневката", бяха "Лагерът" на Георги Дюлгеров и "Маргарит и Маргарита" на Николай Волев. Камен Калев е единствения български режисьор с три филма, участвали в конкурси в Кан.
Предишните два са реализираните съвместно с Димитър Митовски късометражни "Върнете заека" (2005) и "Лошият заек" (2007), които участваха в Седмицата на критиката. "Източни пиеси" е история от наши дни, чието действие се развива в София, а финалът е в Истанбул.
Това е разказ за неудовлетвореност, пропила душите на много млади хора; за етническата и верска нетърпимост; за агресията и насилието във физическото им и духовно измерение, които могат да изправят брат срещу брата в буквалния смисъл. Но и разказ за любовта - в случая между българин и туркиня.
Филмът е посветен Христо Христов - вдъхновител на историята и изпълнител на главната роля, който така и не дочака неговата премиера - почина миналата година едва на 39.
На въпроса на БТА дали тези неудовлетвореност и агресия у героите са български социален или световен екзистенциален проблем, Камен Калев отговори: "Проблемът е световен и това ми беше идеята, когато започвах работа над проекта. Просто в различните страни в социално отношение обществото е на различни нива и има различно съзнание. Тези, които са по-задоволени материално, имат повече време да обърнат внимание на духа и да надскочат грубата материалност. Докато в България нещата все още са много концентрирани върху материалния аспект на живота. Затова у повече хора у нас идва състоянието на неудовлетвореност и емоционален дисбаланс."
Във филма има и епизод, в който политик, чрез посредник, дава пари на лумпен като награда за това, че лумпенът и гавазите му са предизвикали масови безредици преди, по време и след футболен мач. Излиза, че цялата история с насилието е била предварително измислена и осъществена по план - за да трупа някой дивиденти в политически план.
Режисьорът обяснява този драматургичен ход по следния начин: "Със сигурност има политици, които съзнателно се стремят да поддържат нивото на безпросветност у много хора. За тях е удобно тълпата да бъде манипулирана и агресията й да бъде насочена натам, накъдето им отърва. И е така не само в България."
"Това, което ме привлече в този проект е, че проблемите, които разглежда, са общочовешки - каза специално за БТА турската актриса Саадет Исил Аксой (Тя играе момичето, в което главният герой се влюбва.) - Има ги в България, в Турция, навсякъде по-света. Поставянето на изкуствени бариери между хората: на расов, национален, религиозен или политически принцип - това е световен проблем. Конфликтът на поколенията в едно семейство също е универсален. А най-универсалното и най-хубаво нещо е, че любовта е по-силна от омразата и не признава бариери."
Филмът е типичен продукт на глобализацията. Освен българските и турски актьори (Саадет Исил Аксой и изпълняващата ролята на нейна майка Хатис Аслан са звезди в Турция), основна роля има и етнически арменец (Ованес Торосян).
Като сценарен проект "Източни пиеси" тръгва от "Sofia Meetings", за да пробие на фестивала в Сараево. Получава одобрение и финансиране от Шведския киноинститут. Световното разпространение поема френската компания Memento Films International - същата, която разпространява "Между стените", миналогодишният носител на "Златна палма".
Това е гаранция, че "Източни пиеси" ще има не само добра фестивална съдба, но и ще се прожектира в киномрежата на различни страни и така ще достигне до по-широка публика.
Лентата със сценарист и режисьор Камен Калев е в "Петнайсетдневката на режисьорите", където е в компанията на митичния двукратен кавалер на "Златна палма" Франсис Форд Копола, който избра да представи точно в нейните рамки най-новата си творба "Тетро".
"Източни пиеси", който се бори за награда за дебют "Златна камера", е първият български пълнометражен филм от 19 години насам в официалната селекция на най-престижния кинофорум в света.
През 1990 г., отново в "Петнайсетдневката", бяха "Лагерът" на Георги Дюлгеров и "Маргарит и Маргарита" на Николай Волев. Камен Калев е единствения български режисьор с три филма, участвали в конкурси в Кан.
Предишните два са реализираните съвместно с Димитър Митовски късометражни "Върнете заека" (2005) и "Лошият заек" (2007), които участваха в Седмицата на критиката. "Източни пиеси" е история от наши дни, чието действие се развива в София, а финалът е в Истанбул.
Това е разказ за неудовлетвореност, пропила душите на много млади хора; за етническата и верска нетърпимост; за агресията и насилието във физическото им и духовно измерение, които могат да изправят брат срещу брата в буквалния смисъл. Но и разказ за любовта - в случая между българин и туркиня.
Филмът е посветен Христо Христов - вдъхновител на историята и изпълнител на главната роля, който така и не дочака неговата премиера - почина миналата година едва на 39.
На въпроса на БТА дали тези неудовлетвореност и агресия у героите са български социален или световен екзистенциален проблем, Камен Калев отговори: "Проблемът е световен и това ми беше идеята, когато започвах работа над проекта. Просто в различните страни в социално отношение обществото е на различни нива и има различно съзнание. Тези, които са по-задоволени материално, имат повече време да обърнат внимание на духа и да надскочат грубата материалност. Докато в България нещата все още са много концентрирани върху материалния аспект на живота. Затова у повече хора у нас идва състоянието на неудовлетвореност и емоционален дисбаланс."
Във филма има и епизод, в който политик, чрез посредник, дава пари на лумпен като награда за това, че лумпенът и гавазите му са предизвикали масови безредици преди, по време и след футболен мач. Излиза, че цялата история с насилието е била предварително измислена и осъществена по план - за да трупа някой дивиденти в политически план.
Режисьорът обяснява този драматургичен ход по следния начин: "Със сигурност има политици, които съзнателно се стремят да поддържат нивото на безпросветност у много хора. За тях е удобно тълпата да бъде манипулирана и агресията й да бъде насочена натам, накъдето им отърва. И е така не само в България."
"Това, което ме привлече в този проект е, че проблемите, които разглежда, са общочовешки - каза специално за БТА турската актриса Саадет Исил Аксой (Тя играе момичето, в което главният герой се влюбва.) - Има ги в България, в Турция, навсякъде по-света. Поставянето на изкуствени бариери между хората: на расов, национален, религиозен или политически принцип - това е световен проблем. Конфликтът на поколенията в едно семейство също е универсален. А най-универсалното и най-хубаво нещо е, че любовта е по-силна от омразата и не признава бариери."
Филмът е типичен продукт на глобализацията. Освен българските и турски актьори (Саадет Исил Аксой и изпълняващата ролята на нейна майка Хатис Аслан са звезди в Турция), основна роля има и етнически арменец (Ованес Торосян).
Като сценарен проект "Източни пиеси" тръгва от "Sofia Meetings", за да пробие на фестивала в Сараево. Получава одобрение и финансиране от Шведския киноинститут. Световното разпространение поема френската компания Memento Films International - същата, която разпространява "Между стените", миналогодишният носител на "Златна палма".
Това е гаранция, че "Източни пиеси" ще има не само добра фестивална съдба, но и ще се прожектира в киномрежата на различни страни и така ще достигне до по-широка публика.