На 13-ти януари още от рано сутринта всички в дома на Ангелина Огнянова в хасковското село Узунджово са на крак. Мъжете са излезли по работа, но жените с помощта на децата правят подготовката за семейната вечеря. За всички този ден е голям празник. В деня на Банго Васили (буквално „Куцият Васил“) за ромите започва новата година.
Макар и малка, къщата на семейството на Ангелина е много спретната, всяко нещо е на мястото си, защото са много хора и ако не се подреждат нещата на момента ще стане суматоха, казва домакинята. На входа гостите от рано посреща по-малкият й внук Богомил. 11-годишното момче с усмивка кани хората да влязат и да поседнат. А през това време
дъщерята на Ангелина Златка и снаха й Алина вече стягат гозбите.“ Двете много се разбират“, хвали ги най-възрастната жена в къщата.
На дъщерята е поверен кекса, който е двойна доза заради многолюдната фамилия, снахата прави баклава.Зелеви сармички с ориз, баница и месо, ще има още на семейната празнична трапеза.
Осем души ще седнат вечерта на масата. След като трапезата е подредена, преди да да се подходи към храната, младите целуват ръка на по-възрастните и им искат прошка. „Ако през годината нещо сме сгрешили, взимаме си прошка, важно е това- старите да простят на младите, за да ни олекне“, казва Златка.
С ромския Васильовден, който още е известен като циганската Нова година, са свързани с няколко легенди. Според първата Банго Васил е Свети Василий Велики – застъпник и защитник на ромите. Той възстановява моста, по който преминават те, след като този мост е бил разрушен от Дявола или от Господ. Така давещите се роми се спасяват.
Според втората легенда Банго Васил е „историческа“ личност, куц овчар, който спасява давещо се ромско дете или пък приютява бягащ от неприятелите си циганин.
Подготовката за празника започва седмица преди 13 януари. Купува се гъска или петел, в случай, че семейството не си отглежда. Животното трябва да бъде купено най-късно на 12 януари и задължително да преспи в къщата „за да не избяга късмета“. Сутринта на 13 януари. гъската или петелът се коли.
О момента, в който започва празничната вечеря до полунощ вратите на къщата се затварят здраво – никой от семейството не излиза навън, дори в двора и никой външен човек не се допуска да влезе в къщата. Това е един от малкото случаи, в които ромите категорично отказват традиционното си гостоприемство.
Красимира Славова
111
Порчо
Антон
triton