Изследователи разработват изкуствен интелект с въображение – изкуствен интелект способен да разсъждава и да прави планове за бъдещето – без да се съобразява с инструкции.
Или казано по друг начин, роботът ще може да си представи последиците от своите действия преди да ги предприеме - нещо, което ние приемаме за даденост, но с което роботите в момента се затрудняват.
Екипът на DeepMind твърди, че тази способност ще е жизненоважна за разработването на алгоритми за изкуствен интелект в бъдеще, позволявайки на системите да се адаптират по-добре към променящи се условия, за които не са били специално програмирани.
“Когато поставяме чаша вода на ръба на масата, вероятно ще се замислим за момент дали тя е достатъчно стабилна и дали няма да падне. На базата на тези предполагаеми последици, е вероятно да променим позицията и, за да сме сигурни, че няма да падне и да се счупи ”, казват изследователите.
“Ако нашите алгоритми целят да развият подобно сложно поведение, те трябва да притежават способността да си “представят” бъдещето. Нещо повече, използвайки това познание, те трябва да могат да съставят план ”
Вече станахме свидетели на изкуствен интелект планиращ напред във времето, с победите на DeepMind над човешките му опоненти в играта Го.
Правилата, на които се подчинява реалния живот обаче са далеч по-сложни от правилата на играта. По тази причина екипът работи по система оперираща на съвсем друго ниво.
Учените комбинирали няколко съществуващи метода за създаване на изкуствен интелект, включително учене по метода на пробата и грешката и учене чрез обработване на огромно количесто информация, по начин наподобяващ работата на човешкия мозък.
В крайна сметка получили система, обединяваща метода проба-грешка със симулационни способности. Ботовете се учат от обкръжението си и мислят преди да действат.
Един от методите на изпитване на новите алгоритми бил видеоигра от 80-те години, наречена Сокобан, при която играчите трябва да избутат сандъци, за да разрешат даден пъзел. Някои ходове могат да направят нивото невъзможно за преминаване, затова е нужно предварително планиране, а изкуственият интелект не бил запознат с правилата на играта.
Изследователите открили, че новият изкуствен интелект с въображение решава 85% от нивата, по-старите изкуствени интелекти се справили успешно с 60% от нивата.
Екипът забелязал серия подобрения в новите ботове: те се справяли по-добре с празнините в познанията си, по-успешно извличали полезна информация в симулациите, усвоявали различни стратегии за вземане на решения.
Не става въпрос само за предварително планиране – а за предварително планиране с проява на креативност, така че потенциалните бъдещи действия да бъдат комбинирани по различен начин, с цел определяне на най-обещаващите ходове.