Реката Уангануи в Нова Зеландия получи същите юридически права като на човешко същество, съобщават БиБиСи и вестник "Гардиън".
Местното маорско племе Уангануи (Whanganui) се бори над 140 години за признаването на реката им – третата по големина в Нова Зеландия, за техен прародител. Тази сряда искането им "техният роднина" да получи правен статут на живо същество, беше прието със закон от парламента на Нова Зеландия.
Новият статут на реката означава, че ако някой злоупотреби с ресурса й, замърси я или я увреди по някакъв начин, законът вече няма да прави разлика дали се вреди на племето или се вреди на реката, защото те са едно и също.
"Причината да заложим на този подход е, че смятаме, че реката е наш предшественик и винаги е била", обяснява Джерард Алберт, главен преговарящ от страна на племето.
"Борихме се да намерим законова регулация да наложим нашата гледна точка, че правилният начин да се отнасяме към реката е като към живо същество, като към неделимо цяло, вместо традиционния модел от последните 100 години – да се подхожда от гледна точка на правото на собственост и управление."
Крис Финлейсън, оглавяващ преговорите за договаряне с племето, заяви, че решението е довело най-дългия съдебния процес в историята на Нова Зеландия до своя край. "Реката ще има своя собствена правна идентичност с всички последващи от това права, задължения и отговорности на юридическо лице", каза Финлейсън в изявление.
"Предоставянето на статут на юридическо лице на река е уникално.Този подход отговаря на отношението на племето към реката, те отдавна я признават като техен предшесвеник със своите традиции, обичаи и практики."
Ще бъдат назначени двама представители – един от племето и един представител на държавата, които да действат от името на реката на племето и да я представляват в съда.
Всички маорски племена се смятат за част от Вселената, наред с планините, реките и моретата.
Новият закон вече зачита и отразява техния мироглед и може да послужи като прецедент за други маорски племена в Нова Зеландия, които да последват примера на Уангануи.
"Можем да проследим родословието си до произхода на Вселената. Вместо да бъдем господари на природата, ние сме част от нея, искаме да живеем като изхождаме от този централен принцип. И тук не става дума за антиразвитие, или че сме срещу икономическо използване на реката. Но трябва да тръгнем от това, че тя е живо същество," обяснява още Джерард Алберт.