Златоград е българското средище на бекташите-българомохамедани.Проучванията показват,че наред със свещената обител за алианите Къзъл дели баба в Гърция и в България важни текета се стопанисват от българомохамедани.Едни от тях са се намирали в Златоград.Градът е обитаван от българи християни и българомохамедани..Според златоградчанинът Розалин Хаджиев българомохамеданите в града са били алиани до преди век.След Балканската война дошъл някой си Кямил Ефенди от Ардино,който въвежда ортодоксалния ханифитски ислям.Според адв.Нено Дедьов от Златоград местните българи мохамедани са изповядвали бекташизма,едно от направленията в местния алевизъм.Ефрем Молов пък е на мнение,че алевизмът на българите мохамедани изповядван в Средните Родопи е бил по стар и вероятно съответствал на ордена бабаи.
Председателят на алианската неправителствена организация „Джем Южна България” Мустафа Мустафа споделя,че до преди век алевизмът е бил много силен сред „помаците”.Той припомня,че и днес това е така в съседна Гърция.Мустафа Мустафа споделя,че в Златоград се намират четири текета на алиански светци.Според Розалин Хаджиев едно от тях се пази и до днес в двора на къщата на адв.Нено Дедьов.Местният изследовател Ефим Ушев е публикувал снимки на текетата в кварталите Бърдце/по пътя за Гърция/ и Хаджи/сега Тракия/.Теке е имало в Бабичете махала до Бабичетската кюприя.От всички най -тачен бил шейхът погребан в двора на адв.Дедьов.Това показали проучванията на докторантка през 1985 г.
Розалин Хаджиев твърди,че местните българи мохамедани доброволно са приели бекташизма.Те били освободени от данъци.Въпреки,че изповядвали исляма през 1912 г.по време на Балканската война те отказали да воюват срещу събратята си християни с думите:”Срещу нашия народ няма да вървим!”.От участието им в Османската армия са останали фамилии като Онбашиеви,Чаушеви и др.
И днес въпреки,че мнозина изповядват ханифизма старите бекташийски традиции са много силни.Масово се празнува Навруз-шиитската нова година.Тя е свързана със слънчевия календар и се отбелязва на 22 март.Местните хора казват,че на този ден земята е болна и не се работи.В с.Алъмовци освен Навруз се тачат и Кърклар,четиридесетте алиански светци.И днес тук джамията няма минаре.
Един от най-популярните празници е Хъдърлез.Колят се агнета,хората се къпят в реките,валят се в росата,люлеят се на люлки.Прави се баница с четиридесет билки.
Според Розалин Хаджиев остатък от бекташизма са курбаните.Всяка махала е правила ритуална просия.С парите се колело жертвено животни.В някои от селата курбанът се е приготвял от мъжете.В други в по –ново време и от жени.Имало търг за месо,като се събирала „майка” за следващия курбан.
В Старцево са запазени топоними,свързани с алевизма.
В самия Златоград е имало дервиши.Старите помнят как се е правил дервишлик-пости по три месеца.Самите дервиши играели семах,събирайки се в кръг.Помни се и последният дервиш Шабан Кохраманов.Пеел дервишки песни и постил.
Алевизмът е силен и днес в съседните българомохамедански села в Гърция.В с.Джованци има тюлбе с мегалитен камък във формата на гъба.Вярва се че тук жените могат да се излекуват от безплодие.Когато момчетата тръгват за казармата си вземат камъче за да ги пази.
В Термес-Лъджата текето е с три гроба.То е подновено.Тук се коли обредно животно.
Според последните изследвания в съседна Гърция българомохамеданите алиани са били 17 000,но в последните години броят им се е свил до 3000.Те обитават полоса от Руса до Термес.В България според проучване през деведесетте години на миналия век на проф.Петър Емил Митев като шиити/респ.алиани/ са се определили 3000 българи мохамедани.Последното преброяване само в община Кирково към тази общност са се причислили 800 души.
Темата за алевизма сред българите алиани бе повдигната от историка и журналист Георги Кулов в книгите му „Българската дъга на исляма” и Хора на истината”.Първата може да се намери в книжарница „Хеликон”, а втората в книжарниците „Спектър” и „Харизма” в Кърджали.Заявки могат да се направят и на телефон:0889 55 63 79.
Кърджали бг вести
Али
Знаещ