Нидал Алгафари е български режисьор и политически PR. Завършва НАТФИЗ, специалност „Кинорежисура“. Режисьор на студентското предаване „Ку-ку“ и на игралния филм „Ла донна е мобиле“. Нидал Алгафари е режисьор и на документалния филм „Сирия – история и легенди“. От юни 2002 г. до май 2004 г. е бил изпълнителен директор на БНТ. Издава и две книги, които са част от трилогия „Боже, защо Господ лъже?“ и „Аллах, милост нямаш ли?“.
Нидал Алгафари ще представи двете части от трилогията си в книжарница „Приятели“ в Хасково на 3 юни.
Защо Господ лъже ?
Защото аз разграничавам Бог от Господ. Бог за мен е ...даже в свещените книги, както ги наричат, казват, че Бог е вдъхнал от дъха си душа в Адам и Ева и след това във всеки, който зачева. Душата му е от Бог дадена, което означава, че моята душа е божествена и на всеки друг човек е божествена. Тоест всички ние заедно правим част от Бог и сме заедно с него целия Бог. Той ни е създал по негов образ и подобие, т.е душите са ни такива, които не очакват, не изискват, не се налагат, не се сърдят. Докато Господ го създадоха човеците, последователите на Христос и Мохамед, те го създадоха по свой образ и подобие. Ако прочетете Старият завет ще видите, че Господ харесва миризми, ходи в рая, сърди се, приканва към кражба, отмъщава, наказва зловещо, не е справедлив, което са все човешки качества . Затова правя разлика между едното и другото, едното, което е Бог и е всичко и другото, което ние сме си го сътворили, за да може да го доближим до нас и да го създадем по наш образ и подобие. Затова казвам, че Господ лъже.
Кой е Бог и кой Господ?
Бог е всеки един от нас, защото той е част от него, а всички събрани заедно са всички твари, които носят души и които ние може да не разбираме, защото нямат нашия говор, те носят друг вид душа, божествена, защото е създадена от Бог, за да могат да се движат, да дишат сред всичката зеленина – дърветата, които носят в себе си някакъв вид живот. Всичките заедно правим Бог. А Господ е „онзи“, който ние си го измислихме за да можем да си „турим цар на главата“. Затова Господ идва от господар, да господства. Докато Бог е нещо, което не господства, Бог е онзи, който приема, който обича, който винаги е влюбен и винаги прощаващ и никога неочакващ и изискващ.
В романа „Боже , защо Господ лъже?“ описвате различни любови и всички са наказани. Защо обществото наказва любовта ?
Oбществото ги наказва, защото така сме били възпитани, дали от 10-те Божи заповеди, дали от налагането на вярата на хората, за да бъде вкарана в някакви пътища, някакви диги, които се издигат. Но.. не съм съгласен с теб, че в книгите ми само са наказани любовите, защото има любови, които са с много щастлив край. Един от основните ми герои Стоян, който макар и след много перипетии, стига до любимата си. Имам и една гьобкиня (циганка) , която се влюбва в един от най-големите главорези по времето на Османската империя и успява този най-кръвожаден и спиреп кърджалия да го преобърне в изключително хрисим човек, благотворителен. .. Това също за мен е любов с щастлив край.
Вие как разбирате любовта ?
Любовта за мен е всеобхватна. Първият синоним на любов и на Бог е едната зад другата дума - “Бог е любов и любов е Бог“. Така че всеки вид любов, всеки вид обич за мен са приемливи и не ги разграничавам.
Кое пречи на любовта ?
Зависи. Ако се замислим наистина, ще видим че тези, които пречат на любовта, са над средната възраст. Тези, които са бащи и майки на тинейджъри, които винаги искат все нещо да им наложат, да има дадат някакъв друг, техен си морал. Тоест консерватизмът на средното поколение е това, което пречи, което пък произлиза от т. Нар. догми, с които ни е възпитала институционализирането на вярата, дали е църквата, дали е джамията, дали е синагогата.
Според Вас Божиите заповеди са неверни, противоречиви. Защо?
Противоречиви не мога да кажа, но казвам, че са неправилни. Защото една от 10-те Божи заповеди казва например, не я цитирам съвсем точно, „не изобразявайте нищо, що е горе на небето, нито на земята, нито във водата“, а когато влезете в която и да е наша или католическа църква, като отворите дверите ще видите, че е нарушена заповедта. Изобразен е Светият дух, който е горе на небето, изобразени са ангели, светци, които са били човеци, изобразена е тревата, гората рибата и др. Тоест самата институция, която трябва да опазва 10-те божи заповеди, я нарушава. В една от Божиите заповеди се казва „почитайте съботния ден“. Ние към днешна дата почитаме неделния, не съботния ден, което също нарушава заповедта. Една от другите е „не прелюбодействай“. Ако бог го е искал по този начин, той най-вероятно щеше да венчае Адам и Ева, защото той самия им казва „Идете и се множете“. Но той не ги е венчал, поне не е описано. Тоест те са в извънбрачие. Друго.. след като Каин убива брат си Авел, остават трима човека в целия свят – Адам, Ева и Каин. Каин се описва, че има шест сина, а за да има той деца, единствената жена във вселената се казва Ева – а това е майка му. Ако е извършил познаване с нея, това означава тежко кръвосмешение. И все пак – какво значи прелюбодеяние? Прелюбодействие се извършва, когато човек е венчан и извърши познаване с човек от другият пол, който също е венчан за някой друг. Едното е прелюбодеяние, а другото е любодеяние, когато не са венчани и пак се познават един друг. По тази логика, ако човек се замисли, дали Дева Мария, когато приема, макар и божествено в себе си, семето Божие, тя не извършва прелюбодеяние, защото в този момент тя е била венчана за Йосиф. Това е тежък вариант на прелюбодеяние.
Защо отричате морала?
Аз не отричам морала, но не смятам, че този морал е правилен, защото морал означава да са поставени някакви граници на човешките действия спрямо един, спрямо друг, но те не могат да бъдат калъп, защото всеки човек има различен характер, всеки по различен начин възприема света, заради възпитанието си, заради средата, заради възможностите си – физически или умствени даже. И когато аз например се влюбя в някакъв субект, и той отвърне на моите чувства, не би трябвало да има някой, който да ни го забранява, независимо дали аз съм в брак с някой друг или съм извън брак, или съм мъж, обичащ мъж и т.н. Това е любов, която е между душите, а любовта между душите не би трябвало да бъде наказана.
Защо твърдите, че България не е била под турско робство?
Защото аз твърдя, че сме били в рамките на Османската империя, но моите прадеди никога не са били роби, нито на османци, нито на Съветския съюз, нито на византийци. Това, че по някои места е имало такива, които са били отвличани - тук 10, там 20, даже 100 или 1000 дори, но 5 – 7 милиона българи, които са живели в рамките на Османската империя, което е сега България плюс Македония и Беломорието – не сме били всичките роби. Не в този му вид - онзи вариант на робство, както го описват в енциклопедията, че нямаш свободна воля и си купуван и продаван. И тъй като има хора, които казват “да де, но политическа власт не сме имали“, което означава, че сме били политически роби и с това също не мога да се съглася, защото сме имали високопоставени чиновници в турската империя, които са били чисти българи. И икономически не мога да кажа, че сме били роби, защото който и да погледнем от нашите големи творци - те самите или бащите или дедите им са били изключително богати. Включително Паисий Хилендарски, когато се зачете някой в неговата История, ще види, че той е от изключително богатите родове, които са търгували с дървен материал, спиртни напитки, с какво ли не. Те са били ктиторите и на Зографския, и на други манастири. Тоест и икономическа независимост сме си имали. И затова просто не мога да го приема. Да, били сме в рамките на една голяма империя и сме единствените, които може би сме успели да запазим всичко, което може да се запази: традиции, обичаи, език, вяра, изключителният ни фолклор и етнографията. За разлика от други, които даже изчезнаха от рамките на Османската империя, като финикийци, като атерици, като армейци, ако щете, изчезнаха тотално, а ние сме се съхранили. Така че това не са били роби, това са били хора, които са изключително горди, находчиви и изключително успели да се запазят в някакви мрачни времена. Но те никога не са прекланяли глава и ще ми е обидно, ако някой излезе и каже, че Васил Левски е бил роб, че Бенковски и Христо Ботев са били роби. Те са били изключително горди хора с високо вдигнати глави, даже когато са загивали за каузата, те са загивали не като роби, а като горди българи. Всичко друго са политически измислици, за да ни накарат в момента да твърдим, че ние сме били робски души и сме с такова мислене, че сме били роби, което е пълен абсурд.
Какво послание кодирате в трилогията си ?
Първо – че Бог е различен от Господ и че Господ лъже. Че Аллах, независимо от неговата справедливост, описана в някои от писанията му някъде в Корана, въпреки това неговата милост е лирическа. Като финал всеки един от нас е Бог и затова, когато си купуват хората книги от мен и поискат да им напиша нещо, им пиша следното: Пожелавам ти да откриеш Бога и божественото в себе си!
Интервю на Христина Котларска