|
Половин Хасково се изсипа на пловдивските гробища |
Дори и необичащите череши ги купуват преди днешния Черешова задушница. Сладкият плод е част от култа към мъртвите в християнската религия и заедно с житото, хляба и виното задължително се оставя на гроба на скъпия покойник. Тази сметка са си направили и хасковските търговци, които изненадващо вдигнаха цените на черешите точно за едноименната задушница. В предходните дни костилковия следваше трайна тенденция на поевтиняване, заради богатата тазгодишна реколта и свръх предлагането. Плодът се срина под 3-то лева и дори започна масово да се предлага на 2.50, когато типично по български, поводът го върна към високите цени. България е може би единствената или във всеки случай една от много малкото държави в света, където по празници или събития цените за масовия потребител не се свиват от промоции и намаления, а напротив растат, понякога в пъти. На 14-те февруари и 8-ми март например цветята започват да гонят грамажа на бижутата-китка за 5 лв, освен ако не е повече, дори двойно.
Черешите поскъпнаха по-скромно, но се върнаха на нива от 3 лв, а на пазарчето към Автогарата прескочиха 3.50. Тарикати се бяха изхитрили да доставят череши и на входа на Пловдивските гробища като цената там бе 4-левка. Забравилите плода нямаше какво да правят и купуваха. За сметка на това, промоцията дойде от гробищата. Бариерата бе вдигната и не се събираше таксата от 1 лев за посещение. Трябва да се признае на Обредния дом, че редовно спестява входа на всеки голям християнски празник. Днешната задушница бе една от четирите през годината и може би най-голямата.
Отбелязва се винаги в съботния ден преди големия християнски празник Петдесетница.
Свързана е с поверието за прибирането на душите на всички покойници, които са били на свобода след Велики четвъртък.
На този ден, чрез богослужението в църквата, измолваме прошка от Бога за нашите покойници. Живите се молят за отминалите от този свят, защото телесната смърт не прекъсва единството между вярващите. На този ден от християните се изискват и дела на благотворителност. Нещо което бе добре известно на просяците, населили плътно гробищните алеи. От християните се изисква да правят общи трапези, на които се раздават жито, хляб, вино, плодове и други храни. Гробовете се почистват, прекадяват и преливат с вода и с червено вино.
Г.Христов
|
Гробищата се почистват.. |
|
прелива се ... |
|
...и се пали свещ |
|
Покрай празника, търговците на цветя и череши направиха добри обороти/вторите избягаха от снимките/ |
|
Заради липса на такса вход парка се задръсти от автомобили |
|
...и от просяци, които разчитаха на християнска благотворителност |
МАНГО