|
Вярващите запълниха една редичка в голямата зала на джамията |
Модерните времена и пълзящият атеизъм видяха сметката и на почитта към исляма. Митът, че в Хасковско мюсюлманите са много по-страстни вярващи от християните и религията им взема превес над православието, бе разбит на пух и прах от велия интерес към първата в историята на село Войводово молитва в джамия. Мюсюлманите в селото никога не са имали молитвен дом, а настоящият бе построен след 7 години престой в руини и след като наскоро бяха налети десетки хиляди левове в него. Това не трогна обитателите на близо 200 мюсюлмански къщи в населеното място, които изпратиха цифром и словом 7 /седем/ мъже и две жени на първия намаз. Резилът бе пълен и за да не бие толкова на очи, ходжата Кадир Тахир Алиосман свря богомолците в тясна стая, вместо в голямата зала на джамията. По някое време се разчу, че има снимки и дойдоха още 5-има души, които бяха и единствените под 60 години в джамията. Едва тогава скромната група се премести в основния корпус на джамията, колкото да лъсне още повече малочислеността им.
„Младите не ги е еня за Бог, гледат си техните работи“, примирено въздъхна възрастен мъж с таке, съзерцаващ отвън иначе китната джамия. И той обаче не пое през портите от ковано желязо, чакала го снахата вкъщи.
Ситуацията много напомня за тази в съседната християнска църква „Свети Петка“. И там е пълно само на големите празници /Великден, Рождество/, а на останалите служби идват по 10-на души, предимно баби. Илюзията за по-голяма активност се поддържа от повечето празници в християнството. Съществените мюсюлмански такива са само два с името Байрам, само че единия Рамазан, а другия Курбан. Тогава може би и войводовската джамия ще се напълни.
Войводово, между другото, е единственото село в България, където равнопоставено съжителстват в един двор православен храм и мюсюлманска джамия. Отскоро те са преградени с метален парапет, но повече от уважение към другата вяра, отколкото като някакъв вид разделение. „Уважаваме се с българите, нито ние ги мразим, нито те нас и да дава Господ така да бъде. Нямаме нищо против никакви хора“, обясни секретарят на джамията и допълни: „Ако циганите искат да си направят своя църква, ще им дадем от нашия парцел“. Само дето самите цигани не знаят каква вяра изповядват. Имало някои, които са с български имена, но били мюсюлмани. По-любопитното било, че имало такива с турски имена, дето се имали за християни. Вероятно като претекст да не ходят в храма. И да не плащат дарения за имама. На вратата на джамията има прилежен списък на войводовци, които са дарявали по 5, 10 и 20 лв за имама, както и подробен списък на тези, които са се скатали. Не бяха малко.
Г. Христов
|
Може би заради снимките, по-късно се присъединиха и няколко млади |
|
Имаше и две жени, които по традиция не бяха допуснати в молитвената зала |
|
Мюсюлманите с по-голяма охота се отчитат на имама, отколкото да ходят на църква |
|
Войводово е единственото село с църква и джамия в един двор |
|
На фона на скромното богомолско присъствие минарето се извисява на 25 метра |