|
Почтни сърми ще е основното блюдо в празничната трапеза на ромите за Банго Васил |
От зян на зян върви работата. Това е рефренът на ромската махала в Узунджово навръх днешния им култов празник Банго Васил, който се брои за циганската Нова година. Празнуват я главно ромите християни и на 100 % тези в Узунджово. Не и тази година. Доста народ се е сврял в схлупените си къщурки и с половин уста признава, че денят ще е като всеки друг, а празничната трапеза - дори по-бедна от друг път. Нямало пари дори за боб и зеле, за сарми да не говорим, че дори за ракия!
Малко повече ще се облажат тези с кредитна линия в близкия магазин, като вересията може да стигне до 50 лв, призна иначе нежелаещата да се снима продавачка. Отпускали се само на фамилиите с висок кредитен рейтинг, което в случая не зависи от размера на помощите или дали работят, а дали си плащат. В махалата имало 60-70 фамилии, които са показали лоялност към хранителната банка и сега на тях им е дадено по някой друг килограм наденица, пилешки бутчета, кюфтета, безалкохолни и най-вече алкохол.
Сред облагодетелстваните бе и фамилията на Диана Павлова. Тя и нейният мъж Светлин Митков не разполагали с много пари, само с обичайните социални помощи и детски. Младото семейство с две деца се хващало на работа при всяка възможност и за разлика от много събратя не спорело, че трябва да си плаща за това, което получава. Затова в магазина им вярват и дават. Днес оправната домакиня вече бе подготвила празничната трапеза, която освен традиционните сарми ще включва малко наденица, пиле и евентуално пуйка. За пуйката се двоумели с мъжа - децата не я харесвали особено, пък и можела да бъде запазена за още по-черни дни. Всеки доход на семейството отива първо за двамата ученици в местното училище - единият в 7, а другия в 3 клас. Следващото перо е кабелната телевизия за децата и дрехи пак за децата. Не оставало много за друго, но Диана и Севдалин не са ожесточени от това и за разлика от мнозина от етноса не започват всяко изречение с „дай“. За разлика от непосредствените комшии, които по навик искат мръвка, пари, хляб, помощи, а отвреме на време някой се сеща и за работа.
Постният Банго Васил се отразява и на друг култов обичай. На този ден се пазари булка, като заради празника се допускали промоции. Дори и с тях обаче цената идвала много висока и никой не щял да купува. Единственият пазарлък бе на младо теле, което бе изтъргувано за 350 лв след лют пазарлък между група джамбази и многолюдна фамилия. Двете общности бяха на косъм да грабнат брадвите и разрешат кардинално проблема с търсенето и предлагането, но накрая се разбра, че врявата бе за едни 50 лв отстъпка. В крайна сметка бе направена, а сприятелилите се компании отидоха да полеят сделката с....швепс. Наистина, голяма криза.
За отбелязване е, че някои семейства в Узунджово не отбелязват празника, особено тези, чийто деца вече се казват Ергин, Исмаил, Октай и прочие. Доскоро махалата бе с изцяло български имена, включително и изконни като Крум и Борис. „Новите роми“ обявиха, че религията не им позволява да тачат празника, от което следва, че вече не се имат за роми.
Банго Васил е нещо като циганският Мойсей, който извел ромите от разбушувани води и ги извел на сигурна земя. Счита се за въпрос на чест на този ден младите да поискат прошка от възрастните, да нагостят със сарми, баница и ако може - с мръвка, а на следващия ден децата да сурвакат за бонбонки.
Г. Христов
|
Диана Павлова е една от облагодетелстваните-от магазина и дали мръвка на вересия |
|
С кредитна линия в хранителната банка бяха и Екатерина и Константин |
|
Други се пазаряха за късче мръвка, но обикновено парите не стигаха |
|
Свинските глави били колкото кутия цигари едната, но пак не ги купували |
|
Повечето роми въобще нямало да празнуват |
|
Нямаше пазарлък за булка, само за теле |
|
За което броиха 350 лв |
Balko
da be
sigorno e stanala nqkakva greska
SS-23
12334
глас