Проблемът за създаването на т.нар.”помашки” сайтове и влиянието им за формирането на „помашки” етнос отскоро стои на вниманието на българските автори.Причина за това е,че явлението е сравнително ново.То датира от четири години.От тогава съществуват и първите опити за масирано настъпление в интернет на емиграцията от средите на българомохамеданите.Трябва да посочим,че тази емиграция от десетилетия е подвластна на чуждо влияние.През последните години обаче сред нея изкристализира идеята за етническо обособяване,което тя иска да принесе в България.
За сега темата за т.нар.помашки сайтове присъства в две съчинения и то на автори от Кърджали.Пръв обръща внимание на проблема журналистът Нахит Догу.В своята статия „Помаците се опознават в интернет”/1/ той прави преглед на съществуващите сайтове и опита им да хвърлят мост между хората от тази общност живеещи в България,Турция,Гърция и забележете-Босна.Според него се създава уеб пространство, за което допринася самочувствието им и самоидентификацията им.Догу цитира тезата на българския изследовател Антонина Желязкова,че т.нар.помаци са културно малцинство и сочи,че най-обсъжданите теми в сайтовете са културата ,историята и всекидневието на общността.
Според Нахит Догу администраторите на т.нар.”помашки сайтове” не преследват никаква друга цел освен да се опознаят. Той цитира в подкрепа на това твърдение създателят на страница във фейсбук „Демократично помашко движение” Ибрахим Кенар.Кенар обаче смята още,че съществува страх сред администраторите на т.нар.”помашки” сайтове и те не се афишират,защото на тях не гледали с добро око.
Темата за присъствието на българите мохамедани в интернет пространството е застъпена и в книгата на журналиста Георги Кулов „Българската дъга на исляма”.На нея е отделена глава под наслов „Интернет настъплението на емиграцията”/2/.Според Георги Кулов бумът в създаването на „помашки”сайтове през последните години се дължи на опитите на националистически кръгове в Турция да повлияят на процесите върху етническото обособяване на българите мохамедани.Атакува се съзнанието на младите хора,които са радикално мислещи и склонни да се противопоставят на статуквото.
Най-популярен е създаденият преди четири години сайт pomak.eu.Неговите администратори са анонимни.Официално живеят в САЩ но в същност пребивават в Измир,Република Турция.Сайтът се списва на български и турски.Официално си поставя за цел да популяризира „помашкия фолклор и идентичност”.Адресиран е основно към българите мохамедани в нашата страна.Чете се и от емиграцията.Прави се опит да се обхванат и българите мохамедани в съседните балкански страни,наричани още горани и торбеши.Въпреки,че администраторите декларират,че няма да публикуват политически материали,това е честа практика.Основно те са свързани с „помашки” и мюсюлмански политически формации в България.Във фокуса на вниманието бяха партията „Прогрес и благоденствие” на проф.Адриан Палов,”Справедливост-България” на Сезгин Мюмюн,ПОМАК на Къдри Уланов,Мехмед Дорсунски и Ариф Алов,формацията на братя Юзеирови и др.
Сайтът налага тезата за „помашки”етнос.Той провокира анкета сред абонатите си по този въпрос.
Трябва да отбележим,че през последните две години има бум на „помашки” сайтове.Привържениците на етническото обособяване създават уеб пространство,което обхваща не само балканските страни,но и европейската и световна диаспора.Най-коментирана тема е историята и културата.Повечето сайтове застъпват прокарваната от националистическите среди в Турция теза за „помак-тюрклерери” т.е. за турците-помаци.Това е и политиката на сайта „Информационен форум за помашкия народ”.Публикува се „помашко”знаме –трибагреник от червен,зелен и черен цвят.Обширно внимание се отделя на разказите на изселници в Република Турция.Както може да се очаква администраторите са анонимни.
В „Помак блог спот” са публикувани многобройни статии и анализи.Те са в същата насока,както и в останалите сайтове.Целта е една-формиране на етническо съзнание.
Емиграцията настъпва и в социалната мрежа Фейсбук.Там се появи антибългарска група със заглавието Fuck Bulgaria.Тя цели да популяризира идеята за връщането на страната ни в пределите на Османската империя т.е. на днешна Турция.
Под външно влияние в България също се формират сайтове.Те не афишират открито политика за етническо обособяване, но умело я провеждат.Така село Рибново,където ислямизмът и идеите за помашки етнос са много силни има сайт от години.Наскоро пък бе създаден сайтът „Родопчани”.Той подмолно работи за оформянето на Родопите като анклав. Създаденото уеб пространство,вече се развива и прераства в мощен задграничен неправителствен сектор.Наскоро около един от сайтовете-този на Ибрахим Кенар се формира Помашки културен институт.
Схемата за етническото обособяване на българите мохамедани в „помашки”етнос повтаря модела за формиране на изкуствената македонска нация.Основно се консолидира и действа чрез емиграцията.
1.Догу Н.,Помаците се опознават в интернет.Ajans.bg
2.Кулов Г.,Българската дъга на исляма.С.,2011,175-178
Таня Георгиева